onsdag 4. desember 2013

DIY rundt sofabord i 10 steg



Du trenger!

Materiell:
- Treplate i valgt tretype
- Rundlist på ca 1,5 m
- Profilerte listprøver i eik (fås på Coop Obs bygg)
- Treplugg 6mm
- Møbelplugg 10mm her
- Kombiskrue 6mm her
- Grovt og fint pussepapir
- Trekloss
- Trelim

Verktøy:
- Stikksag
- Håndsag
- Drill
- Treborr 6mm
- Treborr 10mm
- Hammer og spiker
- Skrutrekker

Før du starter, må du velge en tresort du vil bruke:

Jeg har valgt å bruke eik fordi det er en tresort som tåler mye! det er en av de mest slitesterke tresortene som er å finne på markedet, og har derfor blitt et etterspurt og kostbart materiale. Mitt runde sofabord var for ikke veldig lenge siden et kjøkkenbord. Et kjøkkenbord i eik som jeg hentet gratis via finn.no, så det gjelder å holde øynene åpne!

Steg 1 // Velg diameter 
Vi tar utgangspunkt i at vi skal sage ut fra en kvadratisk treplate. Finn midtpunktet ved å tegne opp diagonale linjer fra hjørne til hjørne. Der alle fire linjene møtes på midten har du midtpunktet ditt.

Steg 2 // Tegn en sirkel
Fra midtpunktet skal du lage en sirkel, slik som vi gjorde med passer da vi hadde geometrilæring i mattetimen. Her må du bli kreativ, og lage en provisorisk passer, det finner du eksempel på her!

Steg 3 // Sag
Det er nå moroa begynner, tid for å bli praktisk! På vegne av skuldre, nakke og armer anbefaler jeg i aller høyeste grad at du bruker stikksag. Prøv å få lånt en om du ikke har en selv, de fleste byggevarekjeder låner ut verktøy. Etter at min ellers hjelpsomme samboer takket pent nei til å hjelpe meg, sagde jeg ut en noe kantet sirkel i frustrasjon! Jeg tipper at det i seg selv var effektivt for sagingen..Sag ut sirkelen, helst med stikksag ;)

Steg 4 // Rasp og puss
Om nødvendig, bruk en grov rasp til å jevne ut kanten på bordplaten. Gå deretter over med grovt, og så fint pussepapir på både kanten og platen.

Steg 5 // Finn plasséring til bordben
Før du starter å drille må du finne riktig plassering til bordbenene. Fordi jeg har valgt tre bordben i stedet for fire, må bordplaten deles inn i tre like deler for å finne riktig plassering. Følg denne oppskriften, og du har gleden av å nyte litt keltisk sekkepipe til arbeidet. Hoho! Jeg må le...

Steg 6 // Lag bordben
Rundlisten på ca 1,5 m sages i tre like deler. Sett et merke i midtpunktet på rundlisten, og borr hull. Skru deretter inn kombiskruen med en skrutrekker.

OBS: Sørg for at diameter på borr og kombiskrue, treplugg eller hva det måtte være, har samme diameter slik at de passer i hverandre.





























Steg 7 // Lag feste til bordben
De profilerte listprøvene fungerer som feste til bordbenene, og har en vinkel som gir en naturlig skråing. Til dette steget bør man være to, slik at den ene holder listprøven fast, samtidig som den andre borrer. Borret må drilles skrått inn i festet og bordplaten, og dette gjør du på litt på gefylen. Skru på plass møbelplugg, og hell gjerne litt lim i hullene til trepluggene før de forsiktig bankes inn. Dette kan godt få tørke over natten før bordbenene skrus på plass.




Steg 8 // Montéring av bordben
Skru på plass bordbenene og betrakt resultatet!





Steg 9 // Skråskjær bordben
Siden ingen av stegene med dette bordet er gjort etter boka, fortsatte vi i samme stil med skråskjæringen av bordbenene. La bordet stå ferdig montert, flatt på et gulv som tåler litt røff behandling. Snik en håndsag under bordbenet og sag gjentatte ganger inntil benet er plant med gulvet.  Puss endene til slutt.


Steg 10 // Oljing av bord
Før du oljer bordet må du gjerne pusse over flatene med fint pussepapir, korning 240, som er det fineste. Tørk bort støvet med en fuktig klut, og påfør oljen når bordet er helt tørt. Vi valgte en hvitpigmentert olje, som jeg ikke fikk navnet på, da vi lånte en skvett av svigers. Hvitolje finner du på en hvilken som helst bygg og malingsforretning, og da er det bare å følge anvisningen.


Lykke til dere - det ser verre ut enn det er! :)

13 kommentarer:

  1. Wow, fantastisk!!
    Og så gøy og lage selv:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! :) Sant som du sier, utrolig gøy å lage selv, jeg lærte mye kan du si ;)

      Slett
  2. Ååå jeg er sååå glad for at jeg tilfeldig kom over denne flotte bloggen din!!
    Måtte legge meg til som følger med en gang:)
    Vi holder på å pusse opp et hus for salg og jeg har hatt så lyst til å lage et slikt salong bord som du viser her:)
    Mannen er snekkerkyndig og med den gode forklaringen skal dette gå kjempefint. Nå skal jeg kose meg videre på bloggen din:)
    Ønsker deg ei fin førjulstid!!
    Klem Reidunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Reidunn!

      Herlighet for en koselig kommentar å lese, og hyggelig med ny følger da gitt! det er slikt som varmer om hjertet :) <3

      Så gøy at du liker bordet! Det var mye enklere å lage enn man skulle tro, og når man ikke finner det man vil ha på markedet er det jo like greit å lage et selv ;)

      Kos dere med snekringen, og fin førjulstid til deg også!

      Klem

      Slett
  3. Wow, så fint bordet ble! Liker veldig!

    SvarSlett
  4. WOW, så utrolig flott!
    Tusen takk for fin fin beskrivelse av fremgangsmåten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk selv! Hyggelig at bordet falt i smak ;)

      Slett
  5. Priser meg lykkelig for at jeg kom over oppskriften din på bord med skrå-ben! Nå er bordplaten saget ut med stikksak i en "dansk design"-stil (mange buer) og lag 3 med fresh grønn maling tørker. Eikestokker er handlet inn og sambo er sendt på Biltema for å kjøpe skruer etc. :D Jeg orket ikke høre på sekkepipe-videoen, så mitt bord får 4 føtter.. :-p

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha! Nå lo jeg godt! Den blir noe heavy den sekkepipemusikken, så det skjønner jeg ;) Så utrolig gøy å høre at oppskriften har kommet til nytte, det er jo ikke bare bare å lage et rundt bord..håper du har en blogg/instagram der du kan legge ut resultatet, det hadde vært morro å se!

      Slett
  6. Hei! Hvor fikk du tak i rundlistene av eik?

    SvarSlett